2018. július 23., hétfő

Schneeberg túra, nyomokban futást is tartalmaz

Egy hirtelen ötlettől vezérelve tegnap nekivágtunk a hegynek. A napokban épp azon gondolkodtam, hogy valamit nagyon összekeverhettek a gólyák, hogy itt a Kisalföldön pottyantottak le, mert amúgy a hegyek között érzem magam igazán otthon. Épp ezért imádom nagyon Svájcot és Ausztriát. Sok helyen jártam már, de szégyenszemre a legközelebbi egyik legismertebben - amit amúgy tiszta időben a nappaliból is láthatok - a Schneebergen még soha.
A jól megfontolt elhatározást ("Kimegyünk a Schneebergre?" "Aha") ugyanilyen jól megfontolt előkészületek követték (se). Beírtam a google-ba, hogy Schneeberg túra (gyerekekkel mentünk, így futás most kevésbé jött szóba, bár nem bírtam ki :D ) és átfutottam egy-két honlapot, kinéztem egy kellemesnek ígérkező rövid túrát, online lefoglaltam a fogaskerekűre a jegyeket (erősen ajánlott előre foglalni!), sógoromtól még kértem pár tippet, de körülbelül ennyi is volt a rákészülés. Fene sem gondolta, hogy kicsit kibabrál velünk a hegy.

Tényleg viszonylag sok túra (földönvizenlevegőben) és tapasztalat van mögöttünk, most mégis elkövettük a legamatőrebb hibát: nem néztünk időjárás-előrejelzést. Valahol a szemem sarkában láttam ugyan, hogy lent 22 fok, fent 11, no, de futóagyam erre csak legyintett, 10 fokig én simán alul-felül rövidben futok, nem lehet baj, beteszünk azért egy plusz pulóvert biztos, ami biztos alapon.
Az, hogy alulöltüztünk az alkalomhoz, a fogaskerekű 2. megállójában derült ki. No, de haladjunk sorban!
Puchberg am Schneeberg
Reggel 7-kor indultunk, fél 10 előtt nem sokkal már a Schneebergbahn puchbergi parkolójában szereltük magunkra a hátizsákokat. Puchberg egy nagyon kedves, csendes kis falucska, közepén szép mesterséges tóval, játszótérrel, túra után érdemes itt is megpihenni picit. A faluban minden korrektül kitáblázva, parkolók iránymutatással, szabad helyek számával - nem lehet eltéveszteni. Hétköznap lévén az állomáshoz legközelebbi parkolóban sikerült megállnunk, bár mire indult a járatunk (10.00), megtelt szépen a hely.


Puchbergi állomás
A foltos szalamandra színűre festett fogaskerekű két kocsija kb. 40 perc alatt döcögött fel 1780 m magasra, a végállomására. Menet közben még három helyen megáll, tehát aki alacsonyabbról túrázva szeretne "a csúcsra jutni", azt is megteheti. A jegyárak borsosak, nem tudok más előnyt felsorolni minthogy (kis) gyerekekkel - ha a Schneeberg csúcsa a cél - nem nagyon lehet máshogy megoldani. Ők egyébként nagyon élvezték az oda- és visszautat is.
Érdekes volt azt is látni, hogy ugyanezzel a kisvasúttal hozzák fel az ellátmányokat a Hüttékbe és a végállomásról traktorral/quaddal továbbítják az adott helyekre. 

A leírások egy 5000 nm2-nyi hatalmas játszótérről áradoztak a fennsíkon, én jól be is harangoztam ezt az enyémeknek. Hát, őszintén szólva hatalmas csalódás volt. Korhadt fákból álló néhány játszótéri játék (vonat, hinta, mászóka) és ennyi. Úgyhogy sok időt nem töltöttünk itt, nekiindultunk a csúcsnak. Az útvonalak (többféle nehézségű) szintén érthetően vannak kitáblázva, bár én telefonomra töltöttem tracket is. A botokat is vittem, itt volt módom lassabb tempóban fel- és lefelé is kísérletezgetni, nagyon hasznos volt.

Nos, az útvonalról sok újdonságot nem tudok mondani, gyönyörű táj, hihetetlen zöldek, kolompoló tehenek, a fű alól kibukkanó sziklák, harapnivalóan tiszta levegő és ottjártunkkor erős szél (az igazi nyár a Schneebergen augusztus-szeptemberben van állítólag) A kiválasztott turistaút a legtöbb helyen murvás, széles, jól járható, nem vészesen meredek, bár egy-egy rövidebb szakasz azért szépen fel tudja tornázni a pulzust. 




















A Fischerhüttéig viszonylag nyugalmas utunk volt, néha kellett csak szaladgálni a sapkák után, amit a hirtelen jött, erős széllökések levittek a fejünkről. Némi havat is találtunk, a gyerekek legnagyobb örömére.




Itt látható, hogy honnan fordultunk vissza.
A Fischerhütte 2049 m magasan fekszik, ezzel Alsó-Ausztria legmagasabban fekvő menedékháza (legalább ezt a rekordot elértük). Innét kb. 800 m-re találjuk a Schneeberg legmagasabb pontját, a Klosterwappent (2076 m). Ahogy kiértünk a fennsíkra a Hütte elé, olyan erejű széllel találtuk szembe magunkat, amilyet én még soha nem éltem át. Hátamon hordozóban a 20 kilós gyerekkel jó 30 fokban bedőlve tudtam csak haladni, a két nagyot simán odébb tette a szél, úgyhogy összekapaszkodva próbálkoztunk felfelé. Egymás hangját sem nagyon hallottuk, otthonról utánanéztem, 50-60 km/h erejű szelet és 80 km/h széllökéseket mértek fent abban az időben.Ha nem gyerekekkel vagyunk, simán kimegyünk a csúcsra, de így veszélyesnek ítéltük meg és kb. félúton a fennsíkon visszafordultunk. Majd legközelebb. Viszont nagy tanulság, hogy az Erőn kívül tapadós ruha (a bő cuccokba belekapaszkodik a szél és vitorlaként funkcionál, ami a csúcson nem vicces) és fület védő sapka legyen velünk!



Lefelé már lényegesen könnyebb és vidámabb volt az utunk, bőven időben érkeztünk vissza az állomásra, még volt egy óránk játszani, lazítani, enni-inni, pihenni. Az időjárás egyre komorabbá vált, én még elindultam picit kocogni, közben jól elkapott a jeges eső. A Schneebergbahn a felfelé 40 perces utat lefelé 35 alatt teszi meg, lent a városkában ismét kellemes meleg volt, de miután bepakoltuk magunkat a kocsiba és elindultunk, ott is utolért bennünket a szakadó eső.



Erzsébet templom 

Összefoglalva:

A Schneeberg a határtól kb. 60 km-re található, az útvonal nagy része autópályán visz. Többféle túraútvonal közül lehet válogatni hossz és nehézség függvényében. A hegy több oldalról is mászható (pl. Losenheim, Puchberg). A csúcs futva is megközelíthető, van sok széles, murvás út, de a sziklásabb, meredekebb kihívásokat kedvelők is megtalálják a számításaikat.
Minden egyértelműen ki van táblázva, sok az alternatív útvonal, így menet közben is meg lehet változtatni az eredeti terveket, ha esetleg elfáradtunk vagy épp ellenkezőleg, kevés volt a kilometer/szint. Aminek nem nagyon szabad hinni, azok az időtartam-útmutatások (pl. hogy a következő Hütte hány perc gyaloglásra van). Ezeket tuti hogy valami hegyiember tempója alapján mérték ki, én azt javaslom, hogy mindig az aktuális saját tempónk alapján kalkuláljunk vagy bőven hagyjuk tartalékot a terveken. 

Ha nincsenek extra igényeink, akkor eléggé low-cost ki lehet hozni a kirándulást, tulajdonképpen az üzemanyagköltségből és a pályamatricák árából. Ha kisvasutazni vagy libegőzni szeretnénk, az már picit húzósabb. A Schneeberbahn aktuális árai menetrendjei (2018) itt, a libegőé itt, és pici kedvcsináló az utóbbihoz itt.
Amin semmiképp ne spóroljatok, az a réteges öltözködés, odafent kiszámíthatatlan az időjárás.  Bár a helyiek simán rövidnadrág, pulóver, bakancs kombóban tolták, de egyéb földi halandók azért vigyenek magukkal szélálló kabátot és sapkát is. Érdemes az út előtt mindenképpen figyelni az időjárás-előrejelzéseket, bár még így is okozhat meglepetést a hegy.
A hosszabb túrákat tervezőknek sokféle szálláslehetőség adott, szerintem a legvagányabb a csúcs közelében, "lágerben" aludni (30-40 fős hálótermek) és onnan túrázgatni szerteszét. Persze ennek is megkérik az árát (Fischerhütte árai reggelivel), bár igazából nem kirívó az élményhez képest.

Menjetek, túrázzatok Ti is a Scheebergen! Szokásos képes album az élménybeszámolóhoz a Facebookon!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése